Dette er en svensk hjemmelavet Puch, der uden blæserkøling og med 2. gear klarede sig nogenlunde det første år.
Der var da også enkelte fabrikshold, her Kreidler med deres Eiertank model. Elegant....Udviklingen gik enormt hurtigt og efter at japanske fabrikker som Honda og Suzuki kom med i 1963 var de private tunere mere eller mindre på røven.

12 gear, maskiner der kun trak mellem 17.500 og 18.000 omdrejninger i minuttet og andre ekstremiteter blev hverdagen.
I 70'erne gik det hurtigere endnu og maskinerne blev lave, kom over 200 km/t på langsiden, men der blev sat en prop i tekninkken, kun 6 gear og en cylinder!
I 1983 var det dog slut. Det var blever for dyrt at udvikle de små maskiner og der var ikke længere salg i at vinde på racerbanerne. Folk ville ikke have hylende raket-knallerter, men magelig transport. Kreidler gik bankrot, Puch begyndte så småt at få lavet deres maskiner i italien og plastic begyndte at dominere knallertscenen. Enter the scooter....
Det gør dog kun vores arbejde med at køre så stærkt som muligt på det gamle maskiner endnu mere vigtigt. Der bliver stadig kørt løb på mindre skala rundt omkring i verden. Bl.a. mellem Kbh og Kalundborg og i UniparkenDet skal satme blive godt at få noget fart under hjulene!


Ingen kommentarer:
Send en kommentar