onsdag den 13. oktober 2010

Læder!

Læderjakken er det vigtigste stykke grej i enhver Teufelsliv, lige efter knallerten forståes. En ordentlig læderjakke har mange kvaliteter: Kan både bruges til hverdag og fest, afviser smuds, er nogenlunde ildfast og vigtigst af alt redder ens skind når man vælter på sin knallert, desuden har en ordenlig læderjakke en hvis macho-charme, men det er selvfølgeligt underordnet i forhold til alle de praktiske sider af sagen. Jagten på det perfekte læder er dog altid noget af en kamp, ofte passer second hand læderjakker fra Ebay kun små italienere, eller også falder lynlåse og syninger fra hinanden. Men jagten på det perfekte læder må fortsætte...

Læderet skal plejes, her er har tre kække Teufler lige fedtet læderet ind og er klar til en lang vinter



Også i udlandet er læder godt, Her i Vilnius, hvor Dres dog gemmer sit


Når der skal holdes fornuftige taler om stort og småt er læder også passende



Ja, selv på bade ture er læderjakke det eneste passende.



Min egen læderjakke blev købt for 4-5 år siden i østtyskland til Ostblocktereffen. For 50 Euro fik jeg en læderjakke der var i fin brugt stand. Siden da har den fungeret som min eneste jakke året rundt og har været med rundt i hele verden, et par ture i grøften og i det hele taget holdt mig varm og glad. Desværre er den dejlige patina ved at tager overhånd. Syninger skal tit repareres og læderet er begyndt at sprække rundt omkring. Der er ingen vej uden om det, der skal findes en ny læderjakke, hvis ikke den her skal slides totalt op.



En læderjakke udvikler sig sammen med sin ejer. Der var åbenbart en gang hvor man skulle skrive på sit ærme hvilken musik man kunne lide. Patinaen er uvurderlig, men det er vel bare i gang med at slide en ny.



Der er mange spændende muligheder når man skal kigge på en ny læderjakke i klassisk racer tilsnit:


Her har en ung tysker en drøm af en læderjakke på. En Harro Rennweste. modellen er fra 60'erne og MEGA GEIL, desværre også dyr som ny, men det giver ret til at bære bandanna!


En anden mulighed er Vanson i USA, der med ders Manx model har lavet en helt klassisk simpel læderjakke, men den er mega dyr og det tager 2 år før den sender.



Puristerne vil vælge en Schott Perfecto. Malthe og Marthy McFly har sådan , men de er lidt korte og fandens pebrede.


Endeligt er der Lewis i England, der for millioner af kroner producerer fede læderjakker. Olle har købt en for 2-3 månedslønninger. Den er dog ikke uden problemer og dyrere end alle mine maskiner tilsammen.


Tiden hernede i Korea kan dog bruges til noget fornuftigt, bl.a. at få sig skræddersyet en ny læderjakke:

Jeg var inde ved en lædersmed sammen med min amerikanske ven Bones, hvor han fik syet sig en læderdragt til ræs. Så var det jo bare at snuse lidt rundt og finde en model de kunne lave til mig. Der blev taget mål om lørdagen og søndag eftermiddag kunne jeg hente jakken. Der var nogle underlige lommer bagpå og på ærmerne som jeg fik fjernet, jeg kunne også godt have undværet lommerne på brystet, men hva faen. ca. 800 kr og kvaliteten er tippi toppi!



Jakken er i fin tidlig 70'er racerstil, med ekstra padding på skuldrene så man umuligt kan slå sig! Det er underligt at have en ny læderjakke. Den er tungere og mere stiv i det end min gamle, men den skal nok bare slides til. Forhåbentlig kan den få mig igennem de næste 10-15 års knallertræs.


Han var så glad for at han sov med den på om natten! (Ja jeg har taget billedet selv, der er ligelovlig meget tid til at fjolle rundt hernede)

Ingen kommentarer: