onsdag den 26. februar 2014

Honda CD50 Custom Cafe

Selvom foråret jo nærmest kiggede frem den anden dag, siger kalenderen vinter... og dermed PROJEKT TID! Jeg fik sidste sommer fat i to stk.sjældne Honda CD50 af en nyere variant i nogenlunde stand. De er aldrig blevet solgt i Europa og har nymodens 12V motorer, kuglejer i topstykket og CDI tænding, men ellers er de identiske med de goe, gamle 70'er modeller vi kender her i Danmark.


En bunke CD50 dele af blandet kvalitet!
Det begynder at ligne noget...

Jeg fik ret hurtigt samlet en fin CD50 af de bedste dele fra de to knallerter, og efter en del el-arbejde, nye dæk, rensning af karbu, nye støddæmpere bagpå, ny olie i motor og forgaffel, ventil-indstilling og den slags, kørte bæstet faktisk glimrende!

Fra Teufeltur 2013 - kørte Bornholm & Sydsverige rundt uden problemer.
Projektet er nu, at få den anden på vejen, men de resterende dele er hverken komplette eller gode nok til uden videre at kunne samles til en knallert - se f.eks. hjulene... Med det i mente og den andens originale stand, var det oplagt at bygge en BAD-ASS custom Honda CD50 Cafe Racer. Det er også mega sjovt - har i den grad fået blod på tanden siden ombygningen af min Honda Dax og Honda CB550.

Så i det sene efterår gik jeg igang med at samle tilfældigt metal, brugbare dele, udtænke designs og løsninger på diverse manglende ting, osv. Da jeg faldt over en fin Brembo skivebremse fra en Yamaha Neo scooter, var der ingen tvivl om, at der skulle bygges om til skivebremse foran. Brembo på en knallert? YES!

Fine sager der blev befriet fra en scooter. 

Jeg fik hevet en billig forgaffel fra den sindsygt fede 80'er knallert Honda MB5 hjem fra altid ÜBER GEILE ebay Deutschland, og så gik jeg igang med at mocke up.

Fancy Honda MB5 gaffel med skivebremsebeslag.

Desværre viste det sig, at bremsecaliperen var for bred - ikke beregnet til at blive brugt med eger-hjul... Nå, heldigvis var jeg så heldig, at der i vores glorværdige TEUFEL RACING projekt blev en Honda NSR 50 skive tilovers. Den har en mere buet profil, der lige akkurat giver plads til caliperen - perfekt!

Så passer det hele! YEEHAH!

Der skulle bare lige laves et nav, der kan holde skiven fast og passe til de nyindkøbte 36 huls-fælge. Denne gang kom hjælpen fra det såkaldte HJULKAOS-RUM. Et dunkelt hjørne af teufel-værkstedet hvor man ifølge min evigt-kloge med-teufel Lars, skal: "Husk at tage masser af vand og müslibarer med ind, hvis du ikke kan finde ud igen.". Tre dage efter jeg vovede mig derind, kom jeg ud med et gammelt Kreidler bagnav højt hævet i triumf. Der hvor bagtandhjulet normalt centreres, passer nærmest perfekt til den indre diameter på skiven! Kun en lille smule drejearbejde og lidt forstærkninger til at holde på bremseskiven - bum! (Tak til Søren!)
.
Skiven passer lige på den ring de 5 flader peger ind mod. Genialt.

Forstærkning af noget tilfældigt, 4 mm skrammeljern.
MB5 forgaflen passede i dimensionerne, men var liiiige lidt kort. Jeg skabte lidt mere længde ved at forkorte den meget tykke møtrik der holder gaflen på stellet og lave en alternativ løsning til at spænde gaffelbroen fast.

Der mangler lige lidt længde på det midterste rør.
En møtrik blev svejset fast inden i gaflen - holder broen fint på plads.
Med fronten ved at være på plads, var det tid til at få andre åndsvage ideer... Den slags er det aldrig svært at få hjælp til i Teufelskerle, så der er mere custom-stuff i vente :-)




Ingen kommentarer: